GERDA STEINER & JÖRG LENZLINGER
"Die Behandlung"
3. Moskau Biennale 2009



Im Raum befinden sich drei einfache Massagetische. Die Behandlung erfolgt aber nicht durch eine andere Person, sondern durch Sternenstaub.

Pflanze, Tier und Mensch als eine Pyramide zu sehen - mit dem Menschen an der Spitze - war eine Idee von Religionen und der Wissenschaft mit verheerenden Folgen. Diese Hierarchie löst sich auf oberhalb des Massagetisches, wo ein Mobile aus Pflanzenteilen und Abfall, Tier- und Menschenknochen über und untereinander in der Luft hängt. Durch die aufsteigende Körperwärme des darunterliegenden Besuchers bewegen sich alle diese Teile langsam und stetig. Sie formieren fortwährend neue Ordnungen, die sich in ihrem Schatten vereinen.

Der Meteorit ist älter als die Welt und nur noch ein klitzekleines Bruchstückchen seines ursprünglichen Ganzen. Kopfgross hängt er einige Zentimeter über dem Kopf des Besuchers. Die über dem Gehirn schwebende komprimierte schwere Masse verbindet mit dem Weltall und kann wohltuend bedrohlich wirken.

Der dritte Massagetisch hat keine Beine mehr sondern hängt in der Luft. Der Besucher wird zum Komponist seines Gewichts. Steifheit kann zu Knochenbruch führen. Du weißt, das Harte unterliegt.
"The Treatment"
3. Moscow Biennial, 2009
by Juliana Engberg

In this room, your body becomes an essential part of your own recovery. Visitors are invited to lie on a bed, over which a meteorite is suspended. If you choose to lie here, your face and head are in direct line of the rock, which has an enormous weight and strange magnetic presence. Sudden movement is dangerous and so you must lie under this mass of matter and achieve a quiet contemplative stillness. You might think about the meteorite - a small piece of geological, cosmic history. A fragment of another place in the universe that has traveled to earth some 3'000 years ago, but is itself millennia old. Is it perhaps a part of a now extinct world? A place like our own planet that came to the end of its life cycle and eventually exploded and disappeared. lt is a dense matter to imagine. And a vast space and long history to be a part of.

Another bed offers you the opportunity to sway and obtain a sense of weightlessness as if you are a part of the drifting matter in the galaxy. After the experience of being pressured by the rock, this new lightness is relaxing. But momentary. One cannot float forever. Eventually things come to a halt and only you can create momentum for change.

The third bed brings all into balance. Above the bed hangs a mobile. Animal- and human bones, discarded dummies, plastic bags, dried plant fronds, artificial flowers and other detritus have been made into a delicate breeze catching object that oscillates and restores itself to equilibrium continuously. You lie on this bed and your warm body causes a movement in the mobile and in the shadow play that is sent around the room. A positive negative tracing of light. No pressure, nor weightless levitation, but a finely balanced arrangement, including your body, that has come into sync.